Vores Historie

Vores Historie

Troen på, at vi kan ændre verden

Når jeg ser 50 år tilbage i tiden, er det tydeligt for mig, at min far må have været forud for sin tid. Han ville revolutionere tekstilindustrien - ved at anerkende at tekstilindustrien måtte tage ansvar for miljøet og for de personer, der dyrker bomulden og arbejder på tekstilfabrikkerne. Denne tilgang blev grundlaget for en forretningsmodel, som mange i dag ser på med misundelse. Alt sammen fordi han havde troen på, virkelig at vi kunne forandre verden.

Da jeg var en ung mand, lærte jeg, at en virksomhed, der ikke har et ønske om at gøre noget godt for verden, aldrig vil blive til en succesrig forretning. Jeg lærte, at kvalitet tager tid, og at et produkt bærer præg af det arbejde, der bliver lagt i det. Jeg forstod, at hvis man har et ønske om at lære og hele tiden udvikle og forbedre det man laver, ja så kan man faktisk være med til virkelig at gøre en forskel.

Disse erfaringer tog jeg med mig, da vi startede KnowledgeCotton Apparel i 2008. Desværre var der ikke mange, der forstod, hvad det var, vi var i gang med. Der blev rystet på hovedet - "Helt ærligt... Bæredygtigt tøj til mænd?!" Vi arbejdede rigtig hårdt. Mest af alt for at bevare troen på os selv. Jeg havde lært ikke at give op, også når tingene bliver vanskelige. Helt fra starten var jeg omgivet af mennesker, der delte min drøm. Medarbejdere, som den dag i dag stadig arbejder sammen med mig. Jeg følte mig forpligtet og motiveret til, at vise alle, at vi sammen virkelig kunne gøre det vi havde sat os for.

Verden har ændret sig med årene. Flere og flere forbrugere vender ryggen til masseproducerede lavprisprodukter med en dårlig kvalitet. Forbrugernes vaner har ændret sig, og værdier som bæredygtighed og ansvarlig produktion er blevet grundlæggende krav. Det, vi har talt om som en selvfølge i 50 år, er pludselig på alles læber.

Den skandinaviske arv har nok påvirket os en del. Med naturen lige uden for døren, de barske betingelser, kampen for overlevelse. Måske har vi en stærk medfødt fornemmelse for, at der er et grundlæggende behov for balance. Det kun er gennem samarbejde, at vi kan opnå succes. Hos KnowledgeCotton Apparel lægger vi stor vægt på de menneskelige aspekter, på familie, venskab og kærlighed. Vi tror fast på de skandinaviske idealer om lighed, retfærdighed og respekt. Vi deler alle det fælles ansvar for fremtiden. Med engagement og beslutsomhed, og måske den lidt naive tro på det gode - kan vi være sammen om, virkelig at forandre verden.

- Mads Mørup, grundlægger og CEO

Ånden fra '69

Bevægelse. Magi. Ideen om at være en del af noget større – dele troen på, at vi sammen kan ændre verden. Det er sådan, vi ønsker at videreføre den vibrerende ånd fra 1969. En tid, hvor folk stod sammen for at skabe noget nyt. Noget smukt og fælles, der ofte stod i skarp kontrast til fortidens konservative ideer.


Nu lever vi igen i en tid, hvor alting forandres. En tid, hvor der er så meget på spil. Men også en tid, der giver hidtil usete muligheder for at opnå de forandringer, vi ønsker. Vi befinder os i et afgørende øjeblik, hvor vi er nødt til at se indad og lytte til menneskehedens fælles sjæl.


Vi skal måske stå over for de sværeste udfordringer, for at det kan ske. Vi kan godt fornemme det. Der er forandring i luften. Bevægelse. Viljen til at handle. Behovet for at tro på en bedre fremtid. Vi kan mærke magien igen, præcis som for 50 år siden. Woodstock. Månelandingen. Stonewall-optøjerne. Solidaritet
blandt menneskeheden. Der blæser nye vinde, og vi kan mærke troen på, at vi sammen kan ændre verden.


Set i bakspejlet, er det ikke en tilfældighed, at KnowledgeCotton Apparel kom til verden i ånden fra 1969. Helt fra starten, var den familieejede virksomhed præget af en anderledes måde at tænke på. En helt ny måde at forholde sig til industrien på, til mennesket, der dyrker jorden, producerer varerne og endelig til forbrugerne.


50 års innovativ tilgang har skabt en helt speciel virksomhedsånd. Et værdisæt, der er baseret på respekt, sammen med en ubønhørlig vilje til altid at fortsætte fremad, indsamle viden, udvikle nye ideer og gå videre med vores koncepter. Det ligger i vores DNA at gå forrest. Men det er også vores natur at være med til at skubbe til hele branchen og stå fast i troen på, at vi sammen kan gøre en forskel.


Vil disse måneder og år være det sted i historien, hvor menneskeheden igen tør tage afgørende skridt mod en bedre verden? Vil ånden fra ’69 vågne i os igen? Vi tror, det er muligt. Vores 50 år lange historie er et bevis på, at vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt for at være med til at ændre verden i dag.

Vores filosofi

Vores filosofi er bygget på tre grundlæggende principper, der altid viser os vej i vores arbejde: Viden, handling og respekt.


Viden
Vi søger hele tiden efter nye metoder, til at minimere vores påvirkning af miljøet. Vi er nysgerrige og er altid på udkig efter nye innovative opfindelser. Vi bliver ved med at være aktive. Og vi fortsætter altid fremad - for at lære nyt og mere, så vi kan skabe forandring.


Handling
Ord kan inspirere til handling, men kun handling skaber virkelig forandring. Derfor er vi parat til at ændre vores opfattelse og omfavne forandringer. Vi bruger den nye viden, vi får hver eneste dag, til aktivt at ændre vores virksomhed og vores branche.


Respekt
Vores værdisæt er baseret på dyb respekt for vores fælles planet og for alle dens beboere. Vi bestræber os på, at både menneskelige og naturlige ressourcer udnyttes ansvarsfuldt. Vi betragter det som vores overordnede mission at sikre, at vores planet bevares i den bedst mulige stand, når vi giver den videre til de fremtidige generationer.

World of Knowledge

World of Knowledge