Nordisk surfer og Friend of Knowledge

I tretten år har Tim Latte rejst verden rundt som professionel surfer og han deltager i konkurrencer med de bedste på hans vej. Når Tim ser tilbage, erkender han, at han aldrig rigtig har kunnet lide alle de konkurrencer. "Jeg gjorde det, fordi jeg elsker at surfe og fordi jeg på den måde kunne leve af at surfe".

Tim er født og opvokset i Stockholm, Sverige. For en fyr fra et land, der ikke er kendt for sine bølger, har han været på en temmelig utrolig rejse. Som barn prøvede Tim flere forskellige sportsgrene, men fandt aldrig helt den rigtige. I stedet var det gennem sin far, en tidligere livredder og elitesvømmer, at han opdagede surfing.

Da jeg var tolv, prøvede jeg at surfe for første gang ved Fuerteventura. Resten er historie. Fra den dag, handlede alt kun om surfing. Mit mål var at blive en professionel surfer, og jeg så mig omkring, for at finde ud af, hvordan jeg kunne gøre surfing til mit liv."

Et år efter at Tim surfede for første gang, deltog han i sin første konkurrence. To år senere, da han var 14, deltog han i sine første World Surfing Games. Herefter repræsenterede Tim Latte det svenske landshold fra 2006 til 2018.

Fortsæt med at læse

En verden af historier

"Jeg kom hertil som en underdog. En fyr fra et lille land uden bølger. Men vi gik virkelig hårdt til den for at surfe og rejste rundt i hele verden i mange år. Det var nok alle de rejser, der til sidst fik mig til at miste interessen. For at leve af at surfe, er du hele tiden deltage i konkurrencer, eller det var sådan, jeg troede det var. Du kommer rundt til alle disse dejlige steder. Ikke for at opdage dem og lære kulturen og menneskerne at kende, men for at vinde en konkurrence og komme videre. Jeg følte, at jeg gik glip af en masse ting. Når jeg ser tilbage på det, var det nok aldrig rigtig mig med al den konkurrence.”

Efter World Cup i 2018 valgte Tim at følge sit hjerte og stoppede med at deltage i konkurrencer. Beslutningen hang også sammen med, at surfing var ved at blive en olympisk sport, en udvikling som Tim ikke sympatiserer med. Det bliver for stort og kommercielt, mener han. Men i løbet af sin karriere som professionel surfer var Tim begyndt at udvikle en anden interesse.

Da jeg var med i det store surfcirkus, var der en masse samarbejde med sponsorer og fotografer, og det fik mig til at interessere mig for medieproduktion og markedsføring. Jeg er også historie- og geografinørd. Når jeg besøger et sted, er det for at opleve kulturen, sproget og de historiske steder. Alle de ting, du går glip af, når du bare rejser rundt og deltager i konkurrencer. Så gik det op for mig, at jeg kan arbejde med storytelling, hvor jeg både kan fortælle om surfing, men også om alle de andre ting, som jeg er vilde med. Jeg får mulighed for at fremhæve andre mennesker i historierne - det behøver ikke længere kun at handle om mig selv.”

Fortsæt med at læse

Forpligtelse til bæredygtighed

Et af de første filmprojekter som content creator, lavede Tim sammen med den professionelle indo-surfer Marlon Gerber. En god ven, som Tim havde set op til tidligt i sin karriere.

Det var et sjovt projekt, hvor vi fløj Marlon her til norden. Han havde aldrig prøvet surfing i koldt vand og kom direkte fra Indonesien til Nordnorge. Vi surfede sammen i de arktiske farvande midt om vinteren. Det var interessant at se en surfer, som jeg selv havde set meget op til, blive udsat for et helt nyt og fremmed miljø. Her var jeg pludselig i mit naturlige element, og han var langt fra sit. Jeg brænder for at lave den slags. Besynderlige historier og destinationer. Helst koldt vand. Jo mere specielle stederne er, jo bedre."

Tim indså, at han med sin baggrund kunne få indflydelse via de sociale medier, og så det som en mulighed for at formidle sin livsstil og sine historier. Forpligtelse til bæredygtighed kom naturligt. 

"Siden 2014 - 2015, har miljøspørgsmålene hele tiden vokset sig stærkere i mig. For mig som surfer er miljøproblemerne noget, der er synligt i naturen. Vores planet består af 70 procent vand, og vi har behandlet verdenshavene som skraldespande i årtier. Som surfere ser vi de ændringer, der sker i havene. Jeg har aldrig forstået, hvorfor vi ikke kan tage os ordentligt af vores affald og sørge for at have en velfungerende affaldshåndtering. Eller at vi ikke forstår, at engangsprodukter, plastik, fiskenet og frigivelse af kemikalier ødelægger havene, så vi ikke engang kan spise fiskene på grund af alle giftstofferne og mikroplastikken.”

Fortsæt med at læse

Skabe opmærksomhed

Jeg har også set med egne øjne, hvordan klimaet har ændret sig. Som vintersurfere kan vi se, hvordan vinteren i Norden er blevet mildere, og hvordan flere og flere sydlige storme kommer op over Østersøen. Jeg har talt med meteorologer, der siger, at det er på grund af klimaforandringerne, fordi der kommer flere storme med varm luft op fra Syden. Det er klart, at det vil betyde mere surfing for os nordboere, men det er virkelig skidt for klimaet."

Tim mener, at folk skal åbne deres øjne og forstå, hvorfor vi ikke kan behandle naturen på den måde.

"Jeg mener, vi er nødt til at arbejde på at skabe opmærksomhed. Men det er svært at ændre folks syn på naturen, hvis de aldrig kommer ud i den og selv får oplevet den. Derfor har det været et mål for mig at samarbejde med brands, der både tænker bæredygtigt og
fremmer en aktiv udendørs livsstil, og som jeg kan dele naturoplevelser med, der kan skabe engagement
.”

Fortsæt med at læse

Inspirere til at være aktive

Tim vælger at samarbejde med bæredygtige udendørs-brands, der ønsker at fremme friluftslivet og inspirere folk til at være aktive udenfor.

"Det var sådan, jeg kom i kontakt med KnowledgeCotton Apparel. Jeg kunne lide deres ting og så, at de var seriøse, og så tog jeg kontakt til dem. Jeg tænkte, at det kunne være spændende at arbejde sammen med en virksomhed fra Skandinavien, hvor jeg selv kommer fra. Jeg fik en rigtig flot velkomst, og da jeg lærte mere om deres historie, og hvordan de begyndte at arbejde med bæredygtighed længe før alle andre, ja faktisk før det overhovedet var et problem, blev jeg meget fascineret. Ikke mange virksomheder har viden og innovation som en del af deres DNA, som KnowledgeCotton Apparel har.”

Tim synes, at samarbejdet føltes naturligt lige fra starten. Han ser ikke kun sig selv som en ambassadør for Friends of Knowledge, men understreger, at han gerne vil hjælpe virksomheden med at nå sine mål.

"Jeg er vild med, at KnowledgeCotton Apparel går forrest og viser, at det faktisk er muligt at lave bæredygtigt tøj ved hjælp af viden og innovation. De gør arbejdet helt fra bunden og er fuldstændig transparente omkring hvor materialerne kommer fra, og om hvordan de arbejder. Jeg kan også godt lide produkterne fra Knowledge. Skandinavisk design, der fungerer i mange forskellige omgivelser. Det behøver ikke at være udstyr til store præstationer, men det skal fungere til en aktiv livsstil. Jeg synes, den holdning, som Knowledge repræsenterer, er meget indlysende. Det er sådan alle burde arbejde."